مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : دانشگاه تبریز
تاریخ دفاع : 1396/02/10
اساتید راهنما : سید صمد حسینی
اساتید مشاور : یونس جبارزاده
اساتید داور : اژدر کرمی
مشاهده سایر پایان نامه های یونس نیکخواه
مدیریت دانش، جهت ایجاد ارزش در محیط به‌شدت پیچیده و پویای امروزی، عملکرد نوآوری را عاملی حیاتی برای سازمان‌ها قلمداد می‌کند. این تحقیق نیز در یکی از حوزه‌های مدیریت دانش (KM) که به دنبال رسیدن به عملکرد نوآوری خدماتی است، به بررسی نقش یک نوع رهبری سازمانی تحت عنوان رهبری مبتنی بر دانش پرداخته است. تحلیل مقایسه‌ایی که بر روی دیدگاه مبتنی بر دانش بخش‌های درمانی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهر تبریز صورت گرفته است، به طور کل شامل ۸۵۲ بخش درمانی بوده که برای بخش دولتی ۶۳۱ بخش درمانی و برای بخش خصوصی ۲۲۱ بخش درمانی است و چندین فرضیه را به همراه دارد که برای آزمون این فرضیه‌ها از روش تحلیل مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) از طریق نرم‌افزار Smart PLS نسخه ۳ استفاده شده است و برای تحلیل توصیفی داده‌ها و انجام آزمون‌های پایایی از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ بهره گرفته شده است. در این تحقیق، شواهد و مدارک تجربی در خصوص تأثیرات واسطه‌ای شیوه‌های مدیریت دانش در بین رهبری مبتنی بر دانش و عملکرد نوآوری خدماتی را ارائه داده‌ایم. نتایج حاصله نشان می‌دهد که اگرچه شیوه‌‌های مدیریت دانش به‌خودی‌خود برای اهداف نوآوری مهم هستند، وجود این نوع سبک رهبری باعث ترغیب به توسعه و استفاده از روش‌های اکتشاف (ایجاد) و بهره‌برداری (ذخیره‌سازی، انتقال و کاربرد) از مدیریت دانش می‌گردد. یکی از الزامات عمده‌ای که در این خصوص وجود دارد و می‌توان آن را نتیجه توسعه و استفاده از مدیریت دانش دانست، این بوده که سازمان‌ها می‌توانند عملکرد خود را در حوزه عملکرد نوآوری بهبود دهند. در این تحقیق نیز مشاهده کردیم که با نوع خاص رهبری و رابطه مثبت و معنادار آن با شیوه‌های‌های مدیریت دانش، می‌توان عملکرد سازمان‌های تحقیق حاضر را در حوزه عملکرد نوآوری خدماتی بهبود بخشید. جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از روش کتابخانه‌ای و گردآوری داده‌ها به روش میدانی به‌وسیله توزیع پرسشنامه صورت گرفته است و نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چند ‌مرحله‌ای از جامعه آماری مورد نظر به عمل آمده است.